Feb 24, 2011

Alone here & Sanctum Movie

Salam, kita di sini lagi.

Okay, aku masih lagi angin tengahari tadi, kerana kena serangan 'anjing-anjing' mulut dari binatang-binatang yang hanya pandai menyalak di belakang aku, tapi tak berani cakap secara berdepan. Klik Sini. Jadi, untuk menghilangkan moody aku, aku berlari ke Alamanda Putrajaya, untuk menonton movie yang berteraskan outdoor sport, SANCTUM.

Tapi sebelum aku bercerita mengenai filem tersebut, meh aku story pasai aku dulu.

Alhamdulillah, dengan adanya 'Awak', aku kembali ceria di sini. But di sini, aku rela membiarkan diri ini KESEORANGAN. Kenapa..? SEBAB AKU TAK SUKA DENGAN 40% BUDAK-BUDAK DI SINI....!!!! Aku ingat, selepas aku sengaja merelakan diriku ini "menyingkirkan" diri untuk extend 1 semester, segalanya ok-ok saja. Rupa-rupanya, sama jek..!!!!!


Kerana Mulut, Badan Binasa....

Weh, aku tak suke la korang bergurau dengan cara-cara yang menjijikkan tu...!!!! Aku tak kacau korang, korang jangan sibuk la dengan hal aku. Aku sedar, aku ni 'penumpang' jek dalam kelas korang 2, tapi korang tak boleh hormat aku ke? Aku hormat korang, apsal korang buat aku macam ni..!!!? PERANGAI TU, MANUSAI SIKIT LA...!!!!! KORANG BAKAL PEMEGANG DEGREE APA...!!!?

Ok. Mari balik kepada point no.2 tu. Aku menonton sorang-sorang jek movie tu, sebab aku suka jalan sorang-sorang...!!! Aku suka & ada benda nak carik kat situ, aku stay lama la. Kalau takde, balik sudah. bagi aku, kalau tiada duit, SHUT UP & GO HOME....!!

As. My. WisH

Takde maknanya window-window shopping ni, kalau setakat tengok je, carik internet sudah... Teknologi sekarang memungkinkan segalanya, apa...??? Yang ngada-ngada bawak awek tu, aku nk tanya sikit kepada lelaki tu. Korang tengok wayang berdua tu, ko tengok wayang ke, korang nak buat wayang...!!!? Kepada perempuan itu, ko rela laki yang belum sah statusnya tu bawa kamu jalan-jalan...? Kang kalau jadi apa-apa, PADAN MUKA KO...!!!

Aku selalu dikritik kerana nasihat ini, mengatakan kolot la, tak mengikuti peredaran zaman la, apa la. Aku tanya korang balik, aku bukan malaikat, aku pun tahu cacat-cela aku. Tapi, aku dah nasihatkan korang, jadi tanggungjawab aku untuk menasihati korang sudah TERLAKSANA...!!! Jangan babitkan nama aku kalau sampai 'satu ketika', kau ditarik ke tempat yang kau sendiri tidak mahu kesitu..!!!!!

Tiada anak dara orang di sebelah aku, tiada sesiapa. AKu duduk di center of cinema & best tengok sorang-sorang, jerit-jerit, teruja pun sorang-sorang. Lantak la penonton yang lain nak ckp apa pn. Ahakz..!!!!

ooops, berbual lebih pulak. Ok ok, serius ni. Cerita Sanctum ini mengisahkan sekumpulan kecil penyelam professional yang menyemlam menjelajah gua yang asing, di Papua New Guinea. Kehadiran hujan+ribut taufan di situ memustahilkan mereka keluar dari gua tersebut melalui Pintu Masuk utama. Hanya satu pilihan sahaja, iaitu DOWN, turun ke & menyelam di dalam gua itu. Oleh kerana aku tidak mengambil tiket 3D (kerana waktu siaran tidak mengizinkan), aku ambil seat biasa-biasa saja. But still, gambar dia SUPERB...!!!!

Poster Filem

Ha, apa yang aku suka sangat-sangat terhadap cerita ini....??? Well, simple reason:
  • Cerita itu mengenai outdoor activities.
  • James Cameron's film after Avatar.
  • Promotion mengenai gadget-gadget baru & XPDC-XPDC yang masih aku belum mencubanya lagi..!!!!! (abseiling, parachuting,diving).
Diving yang mengasyikkan...!!!!

Abseiling....!!!!
  • Semangat survival yang sangat mengharukan....!!!!!
  • Kasih sayang kepada family.
  • Body-heat transfer...!!! Wow...!!!!!
Okay, ada 2-3 dialog yang menarik dalam filem tersebut, di samping pengajaran yang berguna dalam outdoor XPDC aku & kenalan-kenalan yang lain. Teruja...!!!!!

  • Hati-hati selalu & sebanyak mana pengalaman kita, JANGAN NAK TUNJUK HERO...!!!!
  • Come Home ALIVE....!!!!!
  • Improve skill-skill outdoor korang. Kalau kamu tu beginner, cakap terang-terang yang kamu beginner (alamak, makan dalam tu). Jangan malu, jangan segan. In XPDC, NYAWA PESERTA IALAH YANG PALING PENTING...!!!!!
  • JANGAN PENTINGKAN DIRI SENDIRI...!! Tiada istilah untuk mengorbankan diri semata-mata untuk keselamatan kawan-kawan, aweks, gigolos etc. SAMA-SAMA PERGI, SAMA-SAMA BALIK..!!!!!
  • "NEVER GIVE UP. NO MATTER WHAT HAPPENED, NEVER.EVER.GIVE UP...!!!"
  • "Kau asyik berbaring di katil/selimut yang lembut. Kau mahukan cabaran, bukan..!!? Inilah dia...!!!!" cakap side-kick dalam filem ini.
Yang tak boleh blah nya tadi, dalam dialog mereka, ada mengutuk Malaysia sebagai sebuah tempat yang kurang mencabar dari segi 'Outdoor' nya.(aku baca subs nya, sebab English aku pun still, not so good.) Gelak memang gelak, dalam ati aku, TRY TENGOK.....!!!!!

Sebelum berangkat pulang, menunjuk arah sepasang mat saleh yang bertanyakan aku mengenai Alamanda itu. I Speaking You... :-)

K k k. Off Me Go.

Later, Dear All.

Wassalam.....

p/s: yang aku bold merah tu, kalau tak paham, tanya orang-orang yang arif atau buka balik buku-buku sekolah agama. :-P

No comments:

Post a Comment