Oct 2, 2011

Sg.Pisang & Nyamuk Wall-Climbing

Salam. Kita di sini lagi.



Sg. Pisang

Weekend kali ini pulak, aku diajak oleh Abg Tojen, Sifu Rock-Climbing aku di Damai Batu Caves untuk join event abseiling yang beliau dapat kontrak teambulding dari company Provski (xsilap, nama lupa) seramai 40++ orang. Wow..!! Sapa xnk weh, hujung-hujung minggu macam ni ada XTVT. Dah la FREE....!!!! Jadi, dengan tak malunya, aku joinkan diri untuk ke event ini.

Pemandangan The Jungle Lodge (Alang Sedayu)

Sabtu, aku ke Sg. Pisang, Gombak (area-area UIA tu). Aku berkenalan dengan krew-krew beliau, Abg Yo & Abg.______ (nama xingat) yang rata-ratanya dah lama main sukan-sukan tali ni.

Krew-krew yang lain (kiri: Abg.____, kanan: Abg Yo)

Trek yang di lalui untuk ke air terjun. Senang, kan..??

Selepas tiba, sedikit briefing, and off we go. Dari resort bawah tu, kami kena trekking selama anggaran 30 minit. Air terjun nya not bad, dengan kederasan airnya yang WOW, membuatkan aku teruja gila..!!!


Subhanallah...

Belajar basic ikat-mengikat (rope access) dari beliau, sedikit sebanyak menambah ilmu dalam bidang tali-tali ini. Well, aku minat benda ni, nak buat macam mana, kan..?? Ditegur oleh Abg. Tojen kerana aku cuba untuk mengambil gambar macam mana beliau mengikat (buat system) tali-tali & item-item yang beliau gunakan. Rahsia company, katanya. Dalam hati aku, betul jugak.

 
Briefing kepada aku...

Equipments yang disediakan....

Peserta masih belum sampai, jadi krew-krew bermain abseiling sepuas hati. Jadi, kerana aku baru membeli kamera baru, aku pose sebaik mungkin..!!!! Yang best, bila jarak air di bawah itu sudah dekat (anggaran 2-3 meter), lepaskan tali tangan tersebut, and off ME go Straight to water..!!!! Hahahaha..!! Awesome la...!!!!

 
Crew mencuba nasib...

Wore this shirt. Nice, aight..??

Back-up Crew pulak nak glam..!!!

Boss Besar Abg Tojen pulak try..!!!

Mereka dah sampai. Abg Tojen bagi task yg senang jek untuk aku: JAGA TALI DI BAWAH. Meaning, ketika peserta abseiling, aku jaga tali peserta itu, ensure diorang turun dengan selamat. dan tanggalkan tali tersebut dari ikatan di pinggang mereka. Nampak senang kan? Sebenarnya memang senang, tapi kerana aku TAK-TAHAN-SEJUK kerana berendam di air sahaja, ianya menjadi agak susah, bagi aku. Tapi, minat punya pasal, Go ON..!!! SEMANGAT..!!!!!

Yang tak boleh blah tu, aku terketar-ketar di air, dan kesejukan itu betul-betul mencengkam aku. Ada seorang Chinese guy yg sporting ni, dia siap peluk aku untuk body-heat transfer. Hahahaha..!!!! sengal la..!!! Tapi dia sporting gila..!!!!

Anggaran 1700, xtvt abseling tamat. (kerana tak semua peserta yan berani buat abseiling ni). Kami lepak-lepak & beransur pulang. Abg Tojen..!!! Next event, bawak la saya lagi..!!! :-)

Perjalanan Pulang...

Dinner...



Nyamuk Wall-Climbing

Ahad. Pagi-pagi sebelum subuh aku dah bangun, semangat punya pasai (ayat tipu). Kali ini, kenalan climber dari Shah Alam nak try climbing kat Nyamuk pulak. Damai Batu Caves mereka kata mereka dah bosan (agaknya kot). Jadi, aku follow mereka je la. Aku dengar, climbing di sini susah. Tapi takpe, kita tengok dulu....

Preparations...

Bila sampai, 1st expression aku. NYAMUK kat sini MACAM HARAM..!!!! besar-besar punya..!!!  Bernasib baik kerana mereka membawa ubat nyamuk. Jadi, percentage untuk terkena gigitan nyamuk itu, kurang. But still, kena tetap kena.
Masing-masing syok..

Ok, Nyamuk Wall-Climbing = NOT FOR BEGINNERS..!!! Aku ngade-ngade try climb untuk route level 6c+, sayangnya, xsampai separuh jalan, aku give-up. Sakit hati tengok batu dia..!!! Ada la 3 route yang aku tapaw, tapi aku tapaw dengan menggunakan top-roping. Kenalan aku ni, Nik cakap: "belajar lead bukan di sini". Dia je la lead, yang kami tinggal top-rope jek. kih3....

Nak posing gak..!!!!

Well, oleh kerana tiada gambar aku yang diambil oleh mereka, jadi tiada la gambar aku masa naik route-route di sini. Hek3...

Jam 1200, aku beransur pulang. Penat la weh...!!! Dengan pengalaman-pengalaman yang best 2 hari ini, betul-betul membuatkan weekend aku sungguh bermakna..!!!!

Tak sabar nak keluar sayap, hujung minggu ni..!!!

K k k, Off Me Go.

Later, Dear All.

Wassalam.....

4 comments:

  1. uit..bile nk ajak aku abseiling..xnak laa p tmpt byk nyamuk tuh..er.betul ke ade nyamuk wehh?

    ReplyDelete
  2. klo ada kosong, aku roger la. Yg nyamuk 2, aah. nyamuk dia kaw2 pnya. stand-by ubat nyamuk byk2.. :-)

    ReplyDelete