Dec 26, 2011

Belajar buat system

Salam. Kita di sini lagi.

Untuk kali ini, aku belajar mengenai macam mana untuk membuat system di anchor point, ketika rock-climbing. Oleh kerana aku sudah membeli equipment tambahan (quickdraw), jadi, self-confident untuk belajar & pergi lagi jauh itu tinggi.



Plus, aku Staff PETZL, pembuat barang-barang climbing mahupun kerja tali tinggi yang glamour di dunia, malu la aku, weh klo xtau. Dh la kena sound dengan penjaga Wira Damai, Abg Yem sebab tak pandai buat system..!! ARRGH..!!!



*WARNING...!!!



ACTIVITIES INVOLVING THIS EQUIPMENT ARE INHERENTLY DANGEROUS. YOU ARE RESPONSIBLE FOR YOUR OWN ACTION AND DECISION.


FAILURE TO HEED ANY OF THESE WARNINGS MAY RESULT IN SEVERE INJURE OR DEATH.

**AKU TIDAK BERTANGGUNGJAWAB ATAS SEGALA KEMALANGAN YANG TERJADI KEPADA KALIAN YANG MEM'POLOW' INSTRUCTION AKU NI SECARA MEMBUTA-TULI...!!! BACA, & PRAKTIKKAN..!! JANGAN MAEN HEMBOSSS JEK..!!!!


Ketika leading, kita akan ke anchor point, titik tertinggi untuk satu route ketika climbing. Itulah titik akhir, untuk kita stop, dan membuat system itu, & turun dengan selamat. Usually, untuk budak baru (like me), climber akan membuat system di atas dan kami akan bermain menggunakan konsep Top-Rope (tali sedia ada). But still, kita tidak boleh buka tali kita itu suka-suka..!! Nyawa tu..!!!

Tadi aku pun baru belajar. (Saya budak baru belajar). Ada beberapa step yang aku diajar & belajar untuk buat system berikut. Ianya merupakan:

1 - Sangkut quickdraw/runner pada bolt terdekat dengan anchor point.


PETZL Ange Finesse 17
2 - Sangkutkan sling kepada ring yang ke-2 hampir dengan anchor point. (biasanya, ada 2 bolt utama yang bersebelahan dengan anchor point). Ensure 2-2 arahan diatas SUDAH disangkutkan awal-awal dengan belay loop kita, awal-awal lagi sebelum climbing.


Sling (yang tali warna putih tu..). SLing & carabiner dijual berasingan, usually.



3 - Shout SAVE kepada belayer kita.

4 - Tarik tali (slacking) untuk mencapai jarak slack yang suitable untuk kita.

5 - Buat dua ikatan 8 dengan tali yang dislack, tadi.

Double Eight-Knot (or Bunny Ears, hmm..?)

6 - Sangkutkan ikatan 8 tadi kepada belay loop kita via locking carabiner (it's quite faster compared re-tightened via rope, earlier)

Tengok 2 ikatan 8 itu disangkutkan kepada belay-loop kita

7 - Buka tali  pertama yang kita ikat awal-awal tadi.

8 - Shout TIGHT kepada belayer kita.

9 - Re-check whole system.

EVERYTHING IS IMPORTANT


10 - Remove every safety elements which attached, before.

11 - Buat L-shaped sit.

12 - Turun perlahan-lahan.

See..?? It's quite easy. Tetapi, BE CAREFUL. Nyawa kita berada di tangan kita, dan kita pastinya menyayangi diri sendiri, kan..?? Jangan carik pasal ea. Tidak cukup hanya membaca di sini, amali juga important, di samping ianya menguatkan ingatan kita untuk membiasakan diri dengan ini.

Aku mengalu-alukan pendapat & kritikan mengenai ilmu ini. Di dunia outdoor, semua orang sama saja. Kau boleh tegur aku, dan aku juga boleh tegur kalian.

Aku jumpa link untuk proper explaination. Tapi, in English la. KLIK SINI. Kredit kepada pembuat website tersebut.

K k k. Off Me Go.

Later, Dear All.

Wassalam...

*warning stated on any PETZL products Manual Book.


**warning dari aku..!!!

No comments:

Post a Comment