Jun 11, 2012

Berbunga Kembali di Irau(+Brinchang)-Berembun-Perdah-Jasar-Ruil (9-10.6.12)

As Salam. Berjumpa lagi kita di sini.

Setelah sekian lama, akhirnya aku kembali kepada sukan outdoor PERTAMA aku sepanjang hayat aku ini, iaitu MENGGUNUNG. Komitmen kerja yang tinggi membuatkan aku semakin sukar untuk turun gunung lagi, and yet, kali ini, aku dipermudahkan oleh-Nya untuk menjenguk-jenguk kembali hobi ini. Alhamdulillah.

Trip kali ini diorganized oleh Saudara Naz (Kasut Getah) dari Budak Cap Ayam (BCA). Sebenarnya, aku diPaksa-Rela oleh Kak Ita, kenalan Kerinchi aku untuk join event ni. But yup, aku pun xkisah sangat pun. As long aku kembali menggunung, orait-orait saja.

Gunung ini diskalakan kepada daypack, kerana laluan terrain nya yang agak 'mudah' (Irau mudah...? Errr...) dan struktur muka buminya yang awesome+sejuk. Nama pun di kawasan tanah tinggi di Cameron H, kompem2 la sejuk, kan..??

Let's get to the point, aight...??

8/6/12 - 2200 HRS - Berkumpul di Terminal Putra, Gombak.

Well, just berkumpul & menunggu peserta-peserta yang lain. Kak Ita juga tiba bersama-sama aku, sebab gerak saing daripada KL Sentral. Dengarnya, seramai 40++ orang peserta yang menyertai, kali ini. WOW..!!!!


Kak Ita
Antara Peserta yang sudah hadir
Kasut Getah sedang bagi-bagi baju

±2300 HRS - Memulakan perjalanan.


Memulakan perjalanan ke Brinchang, Cameron Highlands menaiki kereta seorang peserta, Amirul bersama-sama Man dan Bob. Tong-tong minyak, of course. Kami berehat sebentar di R&R Rawang untuk menunggu peserta-peserta di situ. Yet, jumpa Kak Su, Skydiver yang juga peserta XPDC kali ini. Kecik je dunia ini. Dan aku berasa sangat tidak senang hati, kerana dimaklumkan bahawa kami akan melalui Tapah untuk ke Tanah Rata. Ouch..!!!

View dalam kereta
Memakan

9/6/12 - ±0230 HRS

Tiba di Exit Tapah

Another car-pooling peserta di sini. Wishing, harap-harap aku tidak akan muntah LAGI di sini, kerana aku ada memori yang sangat TIDAK BAIK untuk ke Cameron Highlands jika melalui sini. Adoi la...

Standby beg plastik

0345 HRS - Tiba Di Brinchang

Hanging-up, buang rasa mual dalam badan dengan menghirup angin sejuk+segar di luar kereta. Hujan rintik-rintik menambahkan kesejukan lagi di sini. Anggaran suhu dicatatkan ialah ±18º C. Not bad.

Amik udara jap


±0400 HRS - Tiba di Masjid Kayangan, Brinchang.

Tak sempat kemas-kemas barang ke pe. Just letak beg, baring & TIDO.

0730 HRS - Bersiap sedia

Pakai baju hiking, kemas beg & bersiap-sedia. Kami bersarapan, sebelum memulakan perjalanan ke destinasi pertama kami, Gunung Irau (+Brinchang).



Melantak sebelum mengerah tenaga.

±0830 HRS - Ke Irau's 1st CP.

Menggunakan masa yang ada ketika ini untuk melepaskan kerinduan aku untuk menaiki 4WD. Weh, siyes aku gembira gila, sebab dah lama tak kena melambung-lambung, huyung-hayang di belakang powil tersebut. Aku betul-betul merindui sukan ini. Siyes...!!! 


Perjalanan yang dilalui

Dari Kiri: Guide - Ann, 2nd Guide - Lina, Side-Organizer - Kecik

0915 HRS - Tiba di Irau's 1st CP.


Dimaklumkan oleh GoGo bahawa Irau masih lagi ditutup dek kerana upgrading diorang punya accomodation. Yes, ianya memang ditutup untuk public. But, untuk outdoorians, ianya masih lagi dibuka. Cuma korang kena masuk curi-curi la. Ala, macam xbiasa jek hidup outdoor ni, kan..?? hehehe...

Small briefing, & 0930 hrs, off we GO..!!!

Park kereta

Posing sebelum penat

Briefing
Kesejukan ketika ini adalah anggaran ±16º C.

Tangga yang menghubungkan 1st CP & trek di Irau
Perjalanan kami bermula dengan menaiki tangga. Oh, inilah puncanya kenapa Irau ditutup. Kalau baik sangat, nape xmoh buat tangga-tangga ni sampai ke puncak..?? Kompem ramai orang datang t. Hehehe...

Track nya yang sangat-sangat mengancam, kerana selut & lumpur yang awesome, disamping kesejukan di sini menyukarkan & memperlahankan perjalanan kami. Banyak kali kami 'take 5' untuk menghilangkan kepenatan kami, disamping bagi peluang kepada semua orang untuk tarik nafas. Huff! Huff!


Track yang MENGANCAM


±1200 HRS - Tiba di Anak/Mini Irau


Gap masa yang kami ambil untuk ke sini adalah anggaran 2.5 jam. Track yang dilalui lebih kepada menurun, dan sedikit menaik. Jarak masa itu membuatkan ramai semput & susah bernafas, dek kerana ketinggian di sini. Kesejukan di sini juga meyukarkan perjalanan kami.

Berkumpul di sini ramai-ramai, bergambar & sedikit kudapan, untuk refresh energy kami untuk ke puncak.



1230 hrs, kami kembali memulakan perjalanan.  

Kami kelaparan+kesejukan
Signboard
The Red Team

Cuaca kembali baik, kurangnya embun ketika ini. Jadi, pemandangan on-track sangat cantik. But yet, ianya dipadamkan dengan penangan trail yang Pacak-Baik-Punya untuk ke puncak.

Cantik Kan...??


±1400 HRS - Tiba di Puncak Irau.


Okay. Kami sudah sampai ke destinasi pertama. Yup2, selut yang Over-Tak-Ingat mengiringi kami sepanjang perjalanan ini. Disajikan mata dengan hutan ala-ala LOTR, dan akhirnya kami sampai jua. Berehat lama di sini, kerana semua orang agak mental di sini. Lunch & bantai tembikai di sini betul-betul mengasyikkan. 

Semangat OTAI
Lunch

Abang TEMBIKAI



And, macam biasalah kan, pose GEDIK.

GEDIKNYA...!!
Menggedik itu MESTI. 

View yang SUPERB
Hai Cik Adik. Sorang je ke..??
Salute sama climber baru, Ana Muslim & kawannya, Aida Nadia. Raikan diorg dengan buatkan air Milo 1. Plus, aku pun nak rasmikan stove FireMaple aku. Ahakz..!!

Lunch+Pengalaman baru
Mercu Tanda + Batu Sempadan Negeri di Puncak Irau
Trial menjadi Wanita Muslimah. Hahahha...
OhEmGee..!!
Air Kejayaan
Bergambar Kenangan
Abang+Kakak Otai
±1500 HRS - Turun.


Dah kenyang-kenyang, parti buih, kami bergerak turun. Perut yang kembung menykarkan perjalanan kami, disamping kepala pun pikir tangga, tangga & tangga.


Kabus
Kasut ku yang SESAK
±1750 HRS - Tiba di tangga.

Demm..!! Apasal lama sangat nak downtime ni..?? Usually, menuruni gunung took half than masa mendaki. Ni naik & turun sama jek..!! Adoi la. Btw, inilah penangan Irau. Turun & Naik, sama je. Plus, ianya bergantung kepada prestasi & stamina peserta yang attend event ini. Huhuhu...

Tak Terkata dah.... Penat sgt.
Senyum Paksa
View yang diambil kat tangga, tadi
±1800 HRS - Tiba di Irau 1st CP.


Hahaha. Tiba jua akhirnya. Menahan kesejukan di sini sementara menunggu semua peserta tiba di sini. Solat, & bersihkan diri daripada segala selut bagai kat kaki kami. Huhuhu...

Adik Comel.
Kotoran & Kesan Degil
Berborak

1830 HRS - Menapak ke Brinchang


Brinchang tidak dikira sebagai gunung, kerana ianya accessible via jalan tar yang sedia ada. Tapi,di sini, ada menara pemancar yang tinggi untuk view gunung-gunung yang ada di sini. Kalau dipermudahkan rezeki, korang memang sangat BERTUAH.

And yet, kami amat bertuah, kerana DIA hadiahkan kami pemandangan gunung yang sangat mempersonakan. Subhanallah...!!!

Posing



View dari menara pemancar, di Brinchang.Cantk kan..??


Di Signboard Brinchang
1900 HRS - Bergerak turun ke Pekan Brinchang.

Dimaklumkan bahawa jalan dibawah sana jammed. Jadi, membatalkan hasrat untuk menaiki 4WD kerana dikhuatiri mati kekejungan di situ, nanti. Naik kereta Mirul, bersama Man, Bob & Kecik. Dek kerana aku kepenatan (semua orang penat), aku pun tido.

Psst. Bestnya lentok-lentok ni, kan..?

±2100 HRS - Tiba di penginapan

Tiba di pekan dalam jam 2000. Tapi karenah tuan rumah mengupah Bangla untuk menjaga duit kami itu menyukarkan kemasukan kami. Macam nak bantai je mamat Bangla ni. Dah la semuanya lapar+sejuk. Kecik je Bangla tu...!!!! Huh..!!!




Kelaparan & Kesejukan di apartment
Mandi, shopping kecik-kecik dengan Kak Ita dekat Pasar Malam Brinchang. Beli side-dishes untuk makan bersama nanti. And yup, bila kami pulang, dinner was served. Memang LICIN kami bantai..!!!



LAPAR ...!!



LICIN...!!

Ah-Moi LAPAR..!!


Sedikit berborak-borak, dan kami memulakan perjalanan tidur kami.

Lagi la mau tidur, bila Denmark 1, Belanda 0. Chaitttt...!!!!


10/6/12 - 0830 HRS - Memulakan perjalanan hari ke-2


Dilimitkan kepada mereka yang berhati kental SAHAJA kerana banyak peserta yang injured, pewai melampau kerana Irau semalam. Oleh kerana aku dah bayar full, apa kes nk skip kan..? Hehehe..



Get Going

Cayalah..!!


JOM..!!

Parking di MARDI, kerana Gunung Berembun naik dari sini.Teringat aku pose-pose mat bunga, 1 ketika dulu, di sini. Dapat pelepasan parking sini kerana ada Bonda (salah seorang peserta senior) & abang-abang Polis. Wow, kelas kau jah..!!!

Sesiap

Kuarters sini
Warming Up

0930 HRS - Memulakan perjalanan ke Gunung Berembun







Komen trail dia..?? Err, tidak la sesukar Irau. Tak pacak mana pun. Ianya agak kering, & tiada selut-selut yang bakal mengganggu-gugat kalian. Kalau yang berstamina tinggi, lari je la.



Ambik 5




Permukaan trail sepanjang perjalanan ke  Berembun
Kami disertai oleh minah salleh, Caitlin yang jenjalan di sini. Di pelawa oleh Bonda, dan dia menyertai kami sepanjang hari ini. AKU.SANGAT.BERSEMANGAT. Hahaha....!!!

Sikit saja lagi

1100 HRS - Tiba di Puncak Berembun

Gap masa adalah 1 jam setengah. Trail yang kering memudahkan perjalanan kami. Yup, tak susah mana pun. Kami bergambar sakan, disamping mengacau orang tidur di puncak ini. HAHAHAHA...!!





Adik-beradik la kita. Hahaha..




Pose Vogue
Kanak-kanak Ribena
Kenalan Kerinchi, Kak Ita

Otai yang POWER
Orang yang tido

Abam Polis
1200 HRS - Pulanglah..!!


Downtime kejap jek, untuk gunung ni. Tak perlu take 5 sangat, sebab kami kejar masa, time ni.

Penjaga Kebun...
....sebab takut kami SEBAT strawberi ini..!!
Pencuri dikesan
Told Ya..!!
Hatiku kembali berbunga di sini... Apakah..!!?
Mengintai jodoh. Hahahhaa..!!


Taman Orkid
1245 HRS - Tiba di 1st CP.

Bersiap-sedia untuk gunung berikutnya. Hehehe..

Hanging-out





Luncheon
Briefing ke Perdah-Jasar-Ruil
1430 HRS - Memulakan perjalanan ke Perdah

Okay. Kami terpaksa meredah semak-samun, membongkok+meniarap kerana semak di sini tinggi gila..!! Babe. AKu rindu gila kena tiarap, menggelongsor, mengesot macam ni. Abis calar tangan I tau. Huhuhu...


I MISSED IT VERY MUCH
Tangan I luka tau...

Mengenai track..? Senang gila. Siyes. Tak berpeluh (sangat) pun. Lagi best sebab si Caitlin tu follow I tau sepanjang pendakian naik tu. Jadi, kami speaking je la sepanjang perjalanan kami ini.

psst. Nak ngayat lettew... Hahaha.

Akan ada 2 simpang, kiri ke Perdah, kanan ke Jasar & Ruil. Be careful.
Di simpang 
Trail yang E.A.S.Y.
1500 HRS - Tiba di Gunung Perdah


Tengok gap masa. Senang, kan..?? Tiada signboard, tetapi ianya tetap tidak menghalang kami untuk pose BAIK di sini...!!!!

Subhanallah




1515 HRS - Turun


Kejap je kami di situ. Nak kejar 2 puncak lagi. Semoga cepatlah hendaknya...


Di persimpangan, tadi.



Trail ke Jasar... okay-okay saja. Suasana kering di sini pun tidak terasa kerana angin sepoi-sepoi Cameron H meniup perlahan merdu di sini. View yang cantik juga dihidangkan kepada anda, jika anda bertruah sangat-sangat. Hehehe....













All the way to Jasar.  View yang AWESOME.

1600 HRS - Di puncak Jasar.


Gap masa pun tak banyak. 45 min - 1 hour. Posing selagi mahu....!!



Bersama aweks
Identiti sebenar yang muncul apabila dihadapan kamera. Ouch..!! 
Ko pikir apa yang aku pikir..??
FLY....!!!!

Tugu Ingatan 1
Tugu Ingatan 2
Berteduh
Amik semangat OTAI...!!
Guide pun nak..!!

1615 HRS - Ke Gunung Ruil

Singkatkan masa enjoy, untuk ke puncak terakhir dalam trip kali ini. Tak sempat ambil gambar, sebab kejar masa. Explanation aboiut trail dia: EASY. Jalan jek. Xde la pacak mana pun.

1730 HRS - Tiba di puncak Ruil

What The..?? Bila tanga Guide adakah ini puncak Ruil, dia mengatakan Ya. Ok. Terima je la. Puncak ni tak serupa puncak, kerana ianya lebih kepada take 5 punya point. Kira puncak on-track la ni. Ada ek gunung macam ni..?? 


Di Puncak Ruil
Pose horny jap
GANAZ..!!

Meraikan tamatnya XPDC kali ini dengan parti buih dari botol besar 2..!! Habis semua lencun..!! Hehehe..


1750 HRS - Tiba di Kg Ruil.

Kampung OA, dan Final Destination kami. Diberi warning awal-awal oleh guide, kerana kedatangan kami bakal disambut dengan anjing yang BESAR GILA..!!! Dah la aku fobia anjing2 ni. ehehe..

OTAI..!!!


View Kampung Ruil
Stand-by nak baling Anjing..


Menuruni kampung

Rumah ketua kampung

Bergambar dengan 'anak buah' baru. Hehehe...
1800 HRS - Tiba di Final CP kami.


Memberi barang derma kepada OA di sini, dan juga apa-apa yang mahu ditinggalkan kepada mereka. Sekali-sekala, beramal jariah, apakan salahnya.

Bergambar kenangan

Balik
++2000 HRS - Dinner di Brinchang.





Masing-masing melantak macam orang kanibal kerana kelaparan. Kemudaian, kami bercerita macam-macam di sini. Yang baik, mengigau dll.

Jam ++2200, kami memulakan perjalanan pulang ke KL, via Simpang Pulai.

Aku Skip ea. >>  >>  >>

Tiba di HQ Rawang jam 0200, 11/6/12.

Alhamdulillah, trip kali ini sukses sekali. Walaupun tidak semua peserta yang berjaya tamatkan puncak-puncak ini, ianya tetap havoc..!! Thanks BCA, Naz kerana membawakan aku kepada event yang masyuk ini..!!

Insya-Allah, ada rezeki, kita hiking sama-sama lagi.

And, as always la kan, berikut merupakan gambar-gambar candid & GEDS aku. Hahaha...


Bersama menghirup udara segar
Akulah lelaki paling TAMPAN...!!
KERINCHI TEAM
Guy: Dinda, apakah yang akan terjadi kepada kita..??
Girl: Palotak ko...!!
Akukah itu..??
Krohhhh.... Krohhhh...
Mak-Mak Ribena
Wewit..!! Wewit..!!
Pose dengan gegadis, kompem2 aku lentikkk..!! hahaha..
Ngrooohhhh........
Okay2. Off Me Go.

Later, Dear All.

Wassalam...

1 comment: