Jun 2, 2012

Menjadi Crew Abg Tojen -LAGI-

As Salam. Akhirnya aku kembali.

Atas cuti sempena birthday Yang Di-Pertuan Agong hari ini (sabtu), aku diinvite oleh senior rock-climber aku, Abg Tojen untuk menjadi crew kepada bel;iau yang akan membuat rock-climbing & abseiling at my usual place every weekend, Damai Wall Climbing Batu Caves.

Peserta yang dah datang.
Oleh kerana event ini bermula pagi, aku bangun dengan awalnya, bagaikan bangkit awal untuk ke kerja, setiap hari.

Jam 0800++, aku tepat terpacak di sini.Malangnya, semua peserta tidak hadir lagi. Aku membeli sedikit makanan, & breakfast di sini.


Lash, tempat yang boleh memuatkan 5-6 orang dalam 1 masa. (gambar lama, btw)
Tidak lama kemudian, kenalan gunung aku, Abg Faisal hadir. Rupa-rupanya, dialah penganjur event ini. Dan dia meminta group Abg Tojen handle rope-work event. Dan Abg Tojen menginvite aku. Pusing-pusing, jumpa orang-orang ini jugak, ea..?? Dunia outdoor ini kecil rupanya...

Crew pada hari ini adalah:

-Abg Tojen
-Kak Lat
-Indera
-Abg Man
-Abg Sham
-Aku.

Briefing sedikit mengenai plan hari ini, dan Kak Lat juga briefing kepada peserta-peserta yang hadir. Seramai 15 orang yang menghadiri, including sebuah sekeluarga yang involved in outdoor. WOW..!!


Briefing.
As always, keja aku belaying peserta. But sometimes, aku lepas gian gak, memanjat 1-2 route.

Abseiling kali ini agak menarik, kerana berbeza dengan event di Sg. Pisang, di sini tiada air & belayer tidak perlu menggigil-gigil menahan kesejukan berendam dalam kolam di bawah air terjun di situ. Di sini, untuk abseiling, peserta kena naik ke 1 lash (tempat rehat di atas batu, boleh memuatkan 5-6 orang), dan abseil dari situ mengunakan tali 1 lagi yang disediakan oleh penganjur. Jadi, mereka yang bertuah lah yang dapat abseil di situ, kan..?? Plus, ketinggiannya anggaran 10-15++ m juga menduga Iman & semangat. Hehehe..

The height of Damai Wall Climbing, Batu Caves.
The Lash.
Ladies on-sight.
Aku belajar (lagi) komunikasi antara belayer & climber, kerana perkara ini penting, untuk memastikan keselamatan kedua-dua pihak. Juga, how to teach new climber to take a proper step to climb.

Ok. Aku bertindak agak kejam kerana tidak mengizinkan seorang peserta untuk turun (or give up, easy said) dek kepenatan, kerana dulu aku diajar untuk terus mencintai rock-climbing dengan cara itu. But yet, lain orang, lain tekniknya. Aku harap, saudara tadi tidak akan give-up, dan terus menyertai kami memanjat, untuk masa lapang & kecintaan terhadap sukan outdoor.

Yang best, penuh lash tadi dengan 1 family yang sepakat naik & duduk berehat di situ. Meriah, bising. Sampai orang di bawah (kami), juga terdengar teriakan tersebut. Ouch..!!

Satu Family Berkampung.
Event ini berakhir jam 1800. Lunch & makan petang juga disediakan, membuatkan aku kekenyangan, hari ini. Well, SOS. Nama korang memang GAH dalam arena pergunungan di Malaysia. Tak sia-sia aku namakan leader korang, Abang Mus sebagai Ikon-Pergunungan-No.1 aku. Hehehhee....

Another picz taken, by myself.

AUMMM...!!!!
Berehat

Barang-barang yang disukarela-kan untuk dipinjam

WEWIT...!!!!!!
Meninjau-ninjau lokasi.
Suka gila dengan puisi+sajak ni. SIYES..!!!!
Bergambar kenangan.
Ni betul-betul BERGAMBAR KENANGAN...!!!!

K k k. Off Me Go.

Later, Dear All.

Wassalam...

No comments:

Post a Comment